Dus jij wilt je eigen bedrijf ....?

 
Jaaaa,... dat was precies wat Charlie wilde; een eigen kleinschalige eerlijke koffiebranderij.  

En dan begint het…hoe, wat, waar, wanneer. . . ondernemingsplan, strategie, cijfers, marktonderzoek …en, Het Logo!

En waar begin je dan mee; ja precies, met HET Logo?!. 
Wellicht dat dat net niet het meest handigste is om mee te beginnen, maar wel één van de leukste dingen om mee aan de slag te gaan.  

 

1 De geboorte van Charlie’s logo:: 

Charlie’s vrouw had net een motor gekocht, een Dnepr. Een oude opknapper, rechtstreeks uit de Oekraïne.  
Reden: Het leven is druk.  
En als er dan even tijd was, moest ze kiezen: 1,5 uurtje met de motor rijden of 1,5 uurtje met de hond wandelen 
Ze koos uiteindelijk altijd voor de hond, waardoor het motorrijden erbij inschoot. 

Maar wat als ze nu eens een motor met zijspan had…jawel, twee vliegen in één klap. 
De hond erin en samen motorrijdenDe Dnepr werd aangeschaft. 

Terwijl ze net enkele weken met de motor bezig waren: motor reviseren, uit elkaar halen, schuren, verven etc.  was het er opeens DE PLEK.  
De plek voor Charlie’s koffiebranderij. 
In juichstemming klusten ze met vrienden,vrolijk verder.
Tot Sander terloops de opmerking maakt
e: "Dat zou helemaal mooi zijn; de hond in de zijspan en samen koffie rond brengen." 
En voilà , het idee was geboren.  


2
  De cirkel van het Logo: 

Een cirkel staat voor veel dingen. Voor Charlie is de cirkel een vorm van verbondenheid. Verbondenheid met koffie, met zijn branderij en zijn klanten. Maar ook met zijn gezin dat bestaat uit The man himself, zijn vrouw, 2 kinderen en…je raadt het al, de hond 
Charlie’s cirkel staat ook voor bewegelijkheid en mobiliteit. Net als een wiel (alweer die motor hè) Altijd handig wanneer je koffie levert (helaas alleen bij mooi weer). 
Daarnaast wordt de ronde vorm ook geassocieerd met energie, kracht en oneindigheid. En dat is weer een mooie drie-eenheid om in zijn core business te steken. 
De cirkel is het vaste logo. De cirkel verandert niet.
Anders dan de hond in de cirkel die in diverse gedaantes verschijn
t

 

3  De 1ste indruk: 

Na het maken van een grove schets, riep Charlie de hulp in van kunstenaar, kok, schilder, vriend  Roger van Atteljee Rogee. 
Die, met een foto van de hond bij de hand, aan de slag ging.  
De hond werd wat stoerder…want ja, die motor hè 
De cirkel werd uitgewerkt tot een standvastig iets.  
Uiteindelijk kwam Roger, vanAtteljee Rogee met de voorbeelden…
Het duurde enkele seconden maar Charlie's g
evoel en intuïtie sprak boekdelen…de keuze was gemaakt. 
 

De hoofdkleuren van Charlie's logo: 

Over de kleur was Charlie nogal resoluut: overwegend bruin en beige, met reden.  
Bruin staat in Charlie’s geval uiteraard op de eerste plaats voor de kleur van Koffie. 
En wanneer je de primaire kleuren rood, geel en blauw mengt, krijg je bruin.
Rood   > tot actie komen 
Geel    > de weg van werken voor eigen rekening en risico 
Blauw > het verwerven van zekerheden. 

En dan de meer symbolische positieve betekenissen van de kleur bruin:
aards-s
tabiel-geborgenheid-vertrouwenwekkend-eerlijk-eenvoud-bescheiden-nobel-levendig-warmte. 

En laat dat nou ook net allemaal de precieze  karaktertrekken van Charlie zijn (vindt zijn vrouw)   
Bruin en beige (beige is eigenlijk een lichte kleur bruin) passen goed bij elkaar.  

Nog een voordeel: bij deze kleuren passen vele andere kleuren.
En dat is weer handig in verband met de telkens veranderende hondenkop.
 


5  
De sterren in het logo: 

De kleinste koffiebranderij van Nederland bevindt zich op één van de mooiste plekjes in het hart van Maastricht. 
En Charlie is een oprechte Maastrichtenaar (af en toe op het  chauvinistische af hoor…) 
De vlag van Maastricht, rood met een 5 puntige witte ster, is gebaseerd op het stadswapen.
Het stadswapen is vanouds een zilveren ster op een rood schild. Tegenwoordig zie je de ster ook vaker rood afgebeeld. 
 
Voor Charlie was het niet meer dan logisch dat de Mestreechter staar, in het logo werd afgebeeld: 
de ster in de sprekende kleur rood, in tweevoud verwerkt in de bedrijfsnaam. 
Een aan elke kant van de naam van zijn stad, 'Maestricht'. 

 

 De uitstraling: 

Dit logo is Charlie en zijn koffiebranderij ten voeten uit, het straalt zijn 'ik ben wie ik ben'uit. 
Het standvastige van de ring, de aanpasbaarheid en flexibiliteit van de hond.
Met beide voeten op de grond, niet te pretentieus maar toch inventief. 
 
Een stukje humor en menselijkheid erin verweven.  

What you see is what You get! 

Charlie en zijn liefde voor koffie 

DAMN GOOD COFFEE! 
  

Tot zover over het logo. 
Voor Charlie een opperbest Logo, voor een ander wellicht een Nogo. 
Dit is wat het geworden is, en Charlie is er super blij mee. 
 

TIP:  

Ben je zelf aan het worstelen met een logo? Vraag vrijblijvend meer informatie bij Roger: www.atteljeerogee.nl.

TOP
s:  

Charlie wilt langs deze weg behalve Roger, ook graag Mary-Ann bedanken, die altijd klaar stond om het logo vectorvaardig door te sturen. 
En een groot woord van dank aan Peter Mommers, die ervoor zorgde dat Charlie zijn plek vond. Helaas stierf Peter 6 maanden na dato.
Een enorm gemis.